Merytoryczne i metodyczne aspekty nauczania informatyki
Nauczanie informatyki na odległość – współczesne problemy i wyzwania edukacyjne
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Marzena Dobosz,
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Nauczanie informatyki na odległość – współczesne problemy i wyzwania edukacyjneNauczyciel informatyki stoi przed ważnym zadaniem, jakim jest nie tylko przekazanie uczniom wiedzy i umiejętności zgodnych z obowiązującą podstawą programową z tego przedmiotu, ale także związanym z problemami oraz wyzwaniami edukacyjnymi. Dotyczą one zarówno kwestii technologicznych, np. obejmujących odpowiedni dobór narzędzi, umożliwiających realizację zajęć lekcyjnych, jak i aspektów natury społecznej i pedagogicznej, odnoszących się do zdalnego budowania relacji oraz więzi z uczniami. W referacie i artykule zostały zawarte osobiste spostrzeżenia i doświadczenia autorki związane z pracą nauczyciela informatyki, realizowanej także za pomocą metod e-learningowych w szkole średniej.
<<<
Blender 3D jako narzędzie do wspomagania pracy nauczycieli przedmiotów ścisłych
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Piotr Arłukowicz,
Uniwersytet Gdański, Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki, Instytut Informatyki
Blender 3D jako narzędzie do wspomagania pracy nauczycieli przedmiotów ścisłychW trakcie wykładu chciałbym podzielić się swoim ponad dziesięcioletnim doświadczeniem związanym z prowadzeniem zajęć z informatyki w dziedzinie grafiki komputerowej postrzeganej jako grafika 3d, a także animacji i symulacji. Pracując na Uniwersytecie Gdańskim, wprowadziłem zajęcia z Grafiki i Animacji do oferty Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki, które od lat cieszą się sporym zainteresowaniem wśród studentów. Zaprezentuję którko program Blender, darmowy i wszechstronny program Open Source, w którym następnie pokażę pewne techniki mogące stanowić pomoc dla nauczycieli matematyki, fizyki i informatyki. W przypadku matematyków będzie to głównie geometria; fizycy znajdą coś dla siebie w dziedzinie symulacji mechaniki Newtonowskiej, pól siłowych oraz przybliżeń symulacji dynamiki brył sztywnych, elastycznych i zjawisk z dynamiki płynów. Informatycy mogą zainteresować się programowaniem w Pythonie i rozwiązywaniem prostych i pouczających zagadnień, które można powiązać z efektami 3d. Aby zrozumieć o czym będę mówił, warto znać podstawy grafiki/animacji przynajmniej w stopniu podstawowym (niekoniecznie tworzonych w Blenderze) ponieważ z tych zagadnień w sposób naturalny wynika stopniowanie trudności zadań i sposób uszeregowania materiału. Zapraszam także na warsztaty z Blendera, o ile będę mógł takie przeprowadzić w ramach konferencji.
<<<
Arkusz kalkulacyjny dla kreatywnych
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Agnieszka Borowiecka, Katarzyna Olędzka
Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
Arkusz kalkulacyjny dla kreatywnychArkusz kalkulacyjny można wykorzystać do wprowadzania elementów myślenia algorytmicznego.
Proponując uczniom przygotowanie gier i zabaw logicznych
, zainteresujemy ich możliwościami arkusza i ułatwimy zrozumienie działania poszczególnych funkcji. Zachęcając do eksperymentowania, analizowania sytuacji i patrzenia na problemy z różnych perspektyw, nie tylko uczymy kreatywności, ale przygotowujemy do życia w nowoczesnym i zmieniającym się dynamicznie środowisku. <<<
Komputer w laboratorium vs laboratorium w komputerze
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Ewa Kozłowska,
Politechnika Gdańska
Komputer w laboratorium vs laboratorium w komputerzeNagłe, niespodziewane i dynamiczne zmiany w systemie szkolnictwa, jakie zostały wprowadzone na całym świecie w marcu 2020 roku, w związku z pandemią COVID-19, sprawiły, że dotychczas niedostatecznie uregulowana metodyka nauczania zdalnego stała się niezbędna do realizacji planowanego programu nauczania, a podstawowe umiejętności obsługi komputera zaczęły odgrywać kluczową rolę w kontynuacji prowadzenia zajęć według nowych wytycznych poszczególnych szkół i uczelni wyższych. Gwałtowność zmian sprawiła, że przeniesienie laboratorium do komputera generowało wiele problemów technicznych i organizacyjnych, a brak czasu na szczegółowe planowanie i analizowanie poszczególnych etapów wdrażania nauczania zdalnego na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej sprawił, że semestr letni roku akademickiego 2019/2020 był niemalże e-learningowym eksperymentem. Różnorodne aspekty nauczania zdalnego, które muszą być brane pod uwagę, to nie tylko treść zajęć i zakres materiału, ale także sposoby przekazania treści w formie dostosowanej do możliwości technicznych i kolaboracyjnych studentów, zwłaszcza tych z grup międzynarodowych, którzy zdecydowali wrócić do krajów, z których pochodzą, nierzadko oddalonych od siebie nawet o 6 stref czasowych. Niemniej jednak, zastosowane rozwiązania umożliwiły studentom WM PG zrealizowanie programu nauczania i przejście w kolejny semestr bez konieczności powtarzania zajęć, nawet ćwiczeń laboratoryjnych.
<<<
Jak pokierować ucznia zdolnego w szkole podstawowej na przykładzie InstaLogik
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Andrzej Gąsienica-Samek,
InstaKod Sp z o.o.
Jak pokierować ucznia zdolnego w szkole podstawowej na przykładzie InstaLogikPraca z uczniem zdolnym, w szczególności chętnym by wyjść poza podstawę programową informatyki w szkole podstawowej jest dużym wyzwaniem czasowym i organizacyjnym dla nauczycieli. Z myślą o uczniach, którzy są zmotywowani i samodzielni stworzyliśmy konkurs InstaLogik. Jest równocześnie półrocznym kursem podstaw programowania dla uczniów i nie zakłada żadnej wiedzy wstępnej. Wszystkie pojęcia wprowadzane są w trakcie konkursu.
W pierwszej edycji Konkusu InstaLogik wzięło udział 800 uczniów rozsianych po całej Polsce, z czego ¼ uczy się w małych szkołach w gminach wiejskich. Dla większości z nich był jednym z pierwszych doświadczeń z programowaniem, zadaniami typu "olimpijskiego" i pojęciem poprawności programu. Do finału dotarło 200 uczniów. Konkurs ten traktujemy jako „przedszkole olimpiady informatycznej”. Jesteśmy przekonani, że spora część z InstaLogikowych uczniów weźmie w przyszłości udział w olimpiadzie juniorów.
W przypadku większości uczniów uczestniczących w konkursie nie zakładamy konieczności wsparcia merytorycznego ze strony nauczyciela, a doświadczenia poprzedniego roku pokazały, że uczniowie są w stanie samodzielnie przejść przez wszystkie etapy i przygotowania do nich. Nauczyciele, którzy są w stanie poświęcić czas na zadania InstaLogika na pewno znajdą w nich inspirację do swoich zajęć, a być może też będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę.
Podczas referatu przedstawimy jakie wsparcie otrzyma nauczyciel i jak może włączyć się w uczestnictwo swoich uczniów w konkursie.
Stona konkursu: instalogik.pl
<<<
Relacyjna baza danych w arkuszu kalkulacyjnym
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Wanda Jochemczyk, dr Katarzyna Olędzka
Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
Relacyjna baza danych w arkuszu kalkulacyjnymTabela z danymi w arkuszu kalkulacyjnym może być bazą danych. To zazwyczaj wszyscy wiedzą. Ale czy w arkuszu kalkulacyjnym istnieje możliwość tworzenia powiązań pomiędzy tabelami? O tym już przeważnie nie wszyscy wiedzą. W wystąpieniu pokażemy, jak stworzyć bazę danych złożoną z więcej niż jednej tabeli, w których dane są powiązane ze sobą. Będziemy korzystać z dodatku Power Query (Microsoft Excel), który umożliwia import danych i tworzenie zapytań. Pokażemy, że tegoroczne maturalne zadanie bazodanowe można było rozwiązać w Microsoft Excel.
<<<
Łamigłówki algorytmiczne w szkole ponadpodstawowej
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Paweł Perekietka,
Liceum im. Powstańców Wielkopolskich w Tarnowie Podgórnym
Łamigłówki algorytmiczne w szkole ponadpodstawowejW czasie wystąpienia zostaną przywołane znane i mniej znane łamigłówki, które mogą być pomocne w kształceniu myślenia algorytmicznego na zajęciach poprzedzających lekcje programowania.
Jedna z mniej znanych łamigłówek będzie omówiona dokładniej. Wydaje się, że może być przydatna na zajęciach o algorytmach sotowania, jak i tych na temat strategii zachłannej rozwiązywania problemów. Omówiony będzie szkic dowodu poprawności algorytmu.
W drugiej części wystapienia streszczone zostaną różne opinie na temat wartości dydaktycznej łamigłówek algorytmicznych. W szczególności ich znaczenia jako wprowadzenia do lekcji o tzw. klasycznych algorytmach komputerowych, ich tworzeniu i analizie.
Na zakończenie będą wskazane książki i źródła internetowe (w języku polskim i języku angielskim), w których można znaleźć łamigłówki algorytmiczne, często wraz z rozwiązaniami.
Zapraszam nauczycieli uczących w liceum lub technikum albo w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej.
<<<
Podstawa programowa z informatyki już na każdym etapie kształcenia
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Zbigniew Ledóchowski,
Akademia Pomorska w Słupsku
Podstawa programowa z informatyki już na każdym etapie kształceniaNowa podstawowa programowa nauczania informatyki jest już praktycznie obecna na wszystkich etapach kształcenia. W roku szkolnym 2020/2021 rozpoczęła się jej wdrażanie w drugich klasach szkół ponadpodstawowych. Nie oznacza to naturalnie, że możemy już pokusić się o rzetelną ocenę tego, jak przebiega realizacja tego procesu w szkołach. Podobnie jednak przedwczesne wydają się pojawiające się głosy dotyczące odchudzania podstaw programowych. Gwoli ścisłości dotyczą one podstaw programowych wszystkich przedmiotów, a nie tylko konkretnie podstawy z informatyki. Ta ostatnia niezależnie od wspomnianej przedwczesności opinii o jej realizacji stanowczo nie zasługuje na to, by łączyć jej krytyczną ocenę z podstawami dla innych przedmiotów. W wystąpieniu przypomnimy ogólnie filozofię podstawy programowej nauczania informatyki, dzięki której podstawę można uznać za przełomowe i nowoczesne rozwiązanie programowe w edukacji informatycznej w Polsce. Mowa też będzie o wybranych aspektach związanych z wdrażaniem podstawy, w tym o wyzwaniach i trudnościach, które temu wdrażaniu towarzyszą, tych, których można było oczekiwać, i tych, które pojawiły się niejako jako efekt uboczny.
<<<
Metodyka, aspekty techniczne i bezpieczeństwo kształcenia na odległość
Nauczanie zdalne na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna UMCS w czasach epidemii koronawirusa
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Lidia Pokrzycka,
Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej
Nauczanie zdalne na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna UMCS w czasach epidemii koronawirusaW czasach epidemii koronawirusa nauczanie zdalne stało się koniecznością. Autorka od kilku lat prowadziła zajęcia w formule blended learningu, ale zastosowanie wyłącznie e-learningu stanowiło wyzwanie nie tylko dla studentów. W referacie przedstawione zostaną metody nauczania stosowane podczas zajęć na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna UMCS (na przykładzie przedmiotu ekonomika mediów, prowadzonego na pierwszym roku magisterskich studiów uzupełniających) oraz wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród studentów, którzy uczestniczyli w zajęciach prowadzonych w Wirtualnym Kampusie UMCS. Celem artykułu jest przedstawienie możliwości innowacyjnego wykorzystania zdalnego nauczania oraz efektywności podjętych działań.
<<<
Eytracking w procesie ewaluacji systemów e-learingowych
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Adam Szalach,
Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii UMK
Eytracking w procesie ewaluacji systemów e-learingowychAbstrakt: Początek roku 2020, a w szczególności rozprzestrzenienie się i ogłoszenie stanu pandemii Covid-19 w naszym kraju, przyniósł za sobą swoisty test weryfikujący poziom wsparcia zintegrowanych systemów procesów dydaktycznych. Test ten ujawnił istnienie całego szeregu problemów pojawiających się przy wykorzystywaniu platform e-learningowych, których do tej pory nie można było zidentyfikować.
Poza niedogodnościami natury technicznej oraz organizacyjnej, które należy poddać analizie, należy również pochylić się nad procesem ewaluacji wdrażania tego typu serwisów. Uwzględnić tutaj należy przede wszystkim zapotrzebowanie użytkowników na serwisy e-learningowe, obserwowane po raz pierwszy w historii na taką wielką skalę.
Poniższy artykuł ma za zadanie przybliżyć problematykę testowania serwisów e-learningowych w oparciu o model user centered design (UCD) na wybranych przykładach serwisów e-learningowych z wykorzystaniem m.in. narzędzi eyetrackingowych na różnych etapach wdrażania systemów wsparcia procesu dydaktycznego.
Keywords: UCD, e-learning, eyetracking, usability, accessibility
<<<
Kształcenie oraz praca zdalna z wykorzystaniem technologii teleinformatycznych
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Mariusz Piwiński,
Instytut Fizyki, Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Kształcenie oraz praca zdalna z wykorzystaniem technologii teleinformatycznychWykład poświęcony zostanie narzędziom oraz technologiom wykorzystywanym do pracy grupowej oraz pracy zdalnej. W szczególny sposób omówione zostaną platformy stosowane do prowadzenia zajęć dydaktycznych, organizacji webinariów oraz spotkań on-line. Podczas wystąpienia przedstawione zostaną typowe problemy związane ze zdalnym nauczaniem oraz pracą wykonywaną na odległość. Ponadto zaprezentowane będą dobre oraz złe praktyki dotyczące prowadzenia zajęć przy wykorzystaniu różnych technik kształcenia na odległość.
<<<
Wrocławska Platforma Edukacyjna Moodle i Office 365 aspekty kształcenia na odległość.
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Joanna Brosiło,
Centrum Kształcenia Zawodowego, Liceum Ogólnokształcące Nr XV im. mjr Piotra Wysockiego
Wrocławska Platforma Edukacyjna Moodle i Office 365 aspekty kształcenia na odległość.Wrocławska Platforma Edukacyjna Moodle i Office 365 aspekty kształcenia na odległość.
https://pe.edu.wroclaw.pl <<<
NAUCZANIE LITERACKO-EDYTORSKIE ZDALNIE – ANALIZA PRZYPADKU
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Grzegorz Koneczniak,
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, ul Gagarina 11, 87-100 Toruń
NAUCZANIE LITERACKO-EDYTORSKIE ZDALNIE – ANALIZA PRZYPADKUNauczanie literacko-edytorskie zdalnie – analiza przypadku
Celem referatu jest omówienie zagadnień i problemów związanych z przystosowaniem założeń, celów i rozwiązań kursu edytorsko-literackiego do koneczności zdalnego nauczania w okresie pandemii w 2020 roku. Analiza obejmuje dwa autorskie przedmioty, English Text Editing and Typography oraz Composition of English Texts prowadzone w ramach specjalności Edytorstwo tekstów anglojęzycznych prowadzonej na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Omówione zostały również wybrane teksty na temat zdalnego nauczania zajęć z literatury na poziomie uniwersytetu.
<<<
Kreatywność i e-learning - jakie elementy procesu kreatywnego można przenieść do sieci
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Rafał Moczkodan,
Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Kreatywność i e-learning - jakie elementy procesu kreatywnego można przenieść do sieciReferat poświęcony problematyce kształtowania kompetencji
kreatywnych zespołów i ich uczestników. W ramach referatu zostaną
omówione wady i zalety korzystania z narzędzi e-learningowych
wykorzystywanych do realizacji ćwiczeń kreatywnych oraz zadań z zakresu
procesu kreatywnego realizowanego metodą design thinking.
<<<
Panel dyskusyjny: Nauczanie na odległość - terminologia
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Anna Beata Kwiatkowska, Włodzisław Duch, Stanisław Dylak, Maciej M. Sysło
ULO
Panel dyskusyjny: Nauczanie na odległość - terminologiaEpidemia koronawirusa spowodowała konieczność zastosowania w edukacji metod i technik nauczania na odległość. Określenia: nauczanie na odległość, zdalne nauczanie, e-learning, e-nauczanie, zajęcia on-line, zajęcia off-line zaczęto odmieniać przez wszystkie przypadki, nie tylko na co dzień, ale również w publikacjach i ważnych dokumentach. Jakie są znaczenia wymienionych określeń, kiedy te określenia stosować? - nie ma raczej zgody wśród osób zajmujących się sprawami nowej formy edukacji. Podczas panelu poznamy różne spojrzenia na rozumienie tych znaczeń, będziemy dążyli do sformułowania kompromisowych definicji.
<<<
e-materiały dydaktyczne
Edukacja pandemiczna: lessons learned
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Ryszard Robert Gajewski,
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Edukacja pandemiczna: lessons learnedArtykuł stanowi podsumowanie sześciu miesięcy przymusowego zdalnego prowadzenia zajęć. Po przedstawieniu kalendarium wydarzeń omówiono proste sposoby przygotowania różnych rodzajów multimedialnych obiektów wiedzy. Dla ustalenia uwagi przypomniano kilka podstawowych terminów z obszaru szeroko rozumianej edukacji. Zaproponowano wykorzystanie paradygmatu odwróconej klasy i udostępnianie materiałów jako Small Private Open Courses. Artykuł uzupełnia analiza porównawcza sytuacji nauczycieli w Polsce i na świecie. Praktyczną ilustracją referatu będą warsztaty "Odwracanie klasy: materiały multimedialne".
<<<
Kurs języka Python 3 w formule MOOC: implementacja i wstępna ewaluacja
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Jakub Swacha,
Uniwersytet Szczecinski
Kurs języka Python 3 w formule MOOC: implementacja i wstępna ewaluacjaSzerokie zainteresowanie nauką programowania komputerów stanowi przesłankę do poszukiwania efektywnych i wygodnych form nauczania (dla obu stron tego procesu). Za taką właśnie uważa się masowe otwarte kursy online (MOOC) (Kaczmarek-Kacprzak i in. , 2015). W niniejszym referacie opisano kurs podstaw programowania w języku Python 3 opracowany w formie MOOC na Uniwersytecie Szczecińskim: przedstawiając jego założenia, sposób implementacji i wyniki wstępnej - przeprowadzonej na pilotażowej grupie studentów - ewaluacji. Mimo że opracowując kurs od strony metodyczno-merytorycznej miano na uwadze jego zastosowanie w nauczaniu podstaw programowania studentów Uniwersytetu Szczecińskiego, zgodnie z koncepcją MOOC, jest on otwarty dla wszystkich zainteresowanych.
<<<
Astronomia w edukacji i popularyzacji z wykorzystaniem narzędzi online
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Krzysztof Czart, Wojciech Hellwing, Maciej Mikołajewski, Bogumił Radajewski, Milena Ratajczak, Sebastian Soberski
Urania - Postępy Astronomii
Astronomia w edukacji i popularyzacji z wykorzystaniem narzędzi onlineZaprezentujemy różnorodne internetowe działania realizowane przez czasopismo i portal „Urania” (www.urania.edu.pl) oraz Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA), ułatwiające dostęp do zasobów i narzędzi pomagających w edukacji i popularyzacji astronomii. Na przykład ciekawy sposób przeprowadzenia finału ogólnopolskiego konkursu dla uczniów OMSA 2020, który normalnie (gdyby nie sytuacja związana z pandemią koronawirusa) powinien odbyć się w grudziądzkim planetarium. Reakcją na bieżącą sytuację jest również cykl „Astronomia w Twoim domu”. Będzie też mowa o systemie informacyjnym AstroGPS, Cyfrowym Archiwum Uranii, Astronarium czy Urania TV. Dodatkowo omówimy praktyczne doświadczenia z prowadzenia tych projektów, a na zakończenie wspomnimy o kilku interesujących inicjatywach realizowanych przez inne instytucje i organizacje.
<<<
Organizacja zajęć na odległość z punktu widzenia dyrektora szkoły, nauczyciela, rodzica i ucznia
Nauczanie na odległość w szkole ponadpodstawowej w Zespole Szkół Mechanicznych nr 1 w Bydgoszczy
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Ewa Ankiewicz-Jasińska, Anna Szymkowiak
Zespół Szkół Mechanicznych nr 1 im. Franciszka Siemiradzkiego w Bydgoszczy
Nauczanie na odległość w szkole ponadpodstawowej w Zespole Szkół Mechanicznych nr 1 w BydgoszczyWystąpienie poruszy organizację zajęć zdalnych na przykładzie szkoły ponadpodstawowej. Zagadnienia będą poparte badaniami, które wykonano. W sposób szczegółowy zostanie przedstawiona organizacja zajęć z punktu widzenia dyrektora szkoły i nauczyciela.
<<<
Konkursy informatyczne w czasie pandemii
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Tadeusz Bury,
IX Liceum Ogólnokształcące w Gdyni, Zespół Szkół Energetycznych w Gdańsku
Konkursy informatyczne w czasie pandemiiNa wiosnę 2020 r. w planach było jak co roku przeprowadzenie 4 konkursów informatycznych. Pozostawanie uczniów w domach zmusiło organizatorów do zmiany formuły dotychczas stacjonarnych konkursów na wersję z wykorzystaniem Internetu. Podstawowym pytaniem było jak to zrobić, aby maksymalnie zapewnić samodzielność uczestników podczas zmagania się z poszczególnymi konkurencjami.
<<<
Wrzesińska Szóstka w chmurze - doświadczenia i wyzwania szkoły w zmianie.
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Dariusz Andrzejewski,
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 6 im. Jana Pawła II we Wrześni
Wrzesińska Szóstka w chmurze - doświadczenia i wyzwania szkoły w zmianie.Wrzesińska "Szóstka" w chmurze - doświadczenia i wyzwania szkoły w zmianie.
<<<
Edukacja on-line w opinii dzieci, rodziców i nauczycieli
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Magdalena Słowik,
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Społecznych
Edukacja on-line w opinii dzieci, rodziców i nauczycieliEdukacja on-line w opinii dzieci, rodziców i nauczycieli
Streszczenie: Obecna sytuacja wymusiła na nas wszystkich nie tylko zmianę sposobu funkcjonowania czy modelu działania, ale często także zmianę postaw i przekonań.
Jakże inaczej - w obecnych czasach pandemii - odczytamy fragment wypowiedzi P. Aftab dotyczący Internetu, w którym, opisuje on internet, jako niezwykłe miejsce, „medium, które pozwala jednocześnie porozumiewać się, uczyć i bawić” [Aftab, 2003]. Obecnie stał się on często jedynym dostępnym i możliwym medium w kontaktach międzyludzkich. Manuel Castells pisze: „Internet jest globalną siecią komunikacyjną, lecz sposób jego wykorzystania i jego ewolucyjna natura są produktem ludzkiego działania w określonych warunkach historycznych” [Castells, 2003]. Pandemia (a więc tak specyficzne, obecnie istniejące warunki) sprawiła, iż obserwujemy wszechobecną zmianę sposobu funkcjonowania wszystkich, także instytucji edukacyjnych – z tradycyjnego na zapośredniczony – głównie za pośrednictwem wspomnianiego Internetu, multimediów oraz telefonii komórkowej. Dzieci i młodzież korzystając z różnego rodzaju źródeł wiedzy mogą być bardziej narażone na zapamiętanie niekompletnych, nieobiektywnych bądź nieprawdziwych informacji. Kuruliszwili S. [2015] podkreśla, iż nauczyciel w obecnych czasach staje przed poważnym wyzwaniem, bowiem musi nie tylko nauczyć dzieci i młodzież (a także niejednokrornie rodziców) krytycznego odbioru treści, lecz także nauczyć kompetentnego wykorzystywania multimediów. Czasami musi także przekonać o nieprawdziwości niektórych głoszonych w sieci idei [Kuruliszwili, 2015] i zmierzyć się z trudami nauczania on-line.
Niniejsza praca ma na celu ukazanie aktualnej sytuacji w edukacji w czasach pandemii wirusa powodującego chorobę COVID-19 w opinii nauczycieli, rodziców i uczniów szkoły podstawowej.
Literatura
- Aftab P. 2003. Internet a dzieci. Uzależnienia i inne niebezpieczeństwa. Warszawa : Pruszyński i Spółka, s. 21.
- Castells M. 2003. Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i połeczeństwem. Poznań: Wyd. Rebis, s.18.
- Kuruliszwili S. 2015. Internet - wielość narzędzi, bogactwo danych, siła przekazu. Szanse i zagrożenia. W: S. Galanciak, M. Tanaś. Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja. Cyfrowa przestrzeń kształcenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 161.
<<<
Zdalne nauczanie wybór czy konieczność.
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Anna Szymanek-Załęska, Piotr Glosek, Katarzyna Mosakowska
Cisco
Zdalne nauczanie wybór czy konieczność.Obecnie znaleźliśmy się w sytuacji, w której zdalne nauczanie nie jest już wyborem, a koniecznością. W czasie sesji opowiemy o tym jak w praktyce nowoczesne systemy komunikacyjne pomagają nam zniwelować różnicę pomiędzy nauką w szkole lub na uczelni a zdalną nauką.
<<<
Przygotowanie nauczycieli do nauczania informatyki i pracy na odległość
Wpływ zdalnego nauczania na rozwój kompetencji przyszłego nauczyciela matematyki i informatyki
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Barbara Borkowicz,
Wydział Matematyki i Informatyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Wpływ zdalnego nauczania na rozwój kompetencji przyszłego nauczyciela matematyki i informatykiReferat ma na celu przedstawienie technicznych i metodycznych aspektów zajęć na kierunku Nauczanie Matematyki i Informatyki na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Opisane zostaną cele i metody zajęć opartych na dyskusjach, jak największym aktywizowaniu studentów i wspólnej pracy oraz efekty prowadzenia ich w czasach izolacji. Referat poruszy również skutki i ogólną ocenę kształcenia na odległość w polskich szkołach na podstawie badań prowadzonych m.in. przez pracowników Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Na koniec podejmiemy próbę odpowiedzi na pytanie czy wszystkie zajęcia można prowadzić w sposób zdalny i czy przy kształceniu na odległość i klasycznym lub hybrydowym uda nam się osiągnąć te same cele nauczania?
<<<
Wizja nowej szkoły
Inicjatywy i aktywność edukacyjna Polskiej Agencji Kosmicznej
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Przemysław Rudź,
Polska Agencja Kosmiczna
Inicjatywy i aktywność edukacyjna Polskiej Agencji KosmicznejPolska Agencja Kosmiczna powstała na mocy ustawy z dnia 26 września 2014 roku. Siedzibą centrali urzędu jest Gdańsk, działają też oddziały terenowe w Warszawie i Rzeszowie. Organem nadzorującym jego pracę jest Ministerstwo Rozwoju. Cele strategiczne POLSA to zwiększenie możliwości obronnych i bezpieczeństwa Polski dzięki wykorzystaniu technik kosmicznych i satelitarnych, zwiększenie skuteczności administracji państwowej poprzez wprowadzenie do codziennego użytku aplikacji satelitarnych, usług i produktów właściwych sferze działalności Agencji, a także wspieranie współpracy pomiędzy sektorem badań naukowych i przemysłem kosmicznym (państwowym i prywatnym). Pola aktywności POLSA dotyczą współpracy międzynarodowej, bezpieczeństwa i obronności kraju, wykorzystania danych satelitarnych przez administrację, wsparcia przemysłu kosmicznego, badań kosmicznych i edukacji. W zakresie edukacji kosmicznej Departament Edukacji Polskiej Agencji Kosmicznej bierze udział w wielu inicjatywach krajowych i międzynarodowych, które dotyczą prowadzenia działalności edukacyjnej w zakresie badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej, identyfikowania i analizowania potrzeb kształcenia na poziomie wyższym specjalistów w zakresie użytkowania przestrzeni kosmicznej, inicjowanie nowych i rozwój istniejących kierunków studiów wyższych związanych z problematyką inżynierii kosmicznej realizowanych w Polsce, umiędzynarodowienia kształcenia w zakresie staży, stypendiów i praktyk zagranicznych, a także działania na rzecz zmian w podstawie programowej nauczania w szkołach podstawowych i średnich. Referat-prezentacja przybliży najciekawsze inicjatywy edukacyjne zrealizowane w latach ubiegłych oraz bieżące aktywności Agencji.
<<<
Wykorzystanie narzędzi programistycznych do wspierania zajęć zdalnych
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Piotr Ablewski,
Katedra Informatyki Stosowanej, Instytut Nauk Technicznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Wykorzystanie narzędzi programistycznych do wspierania zajęć zdalnychW marcu bieżącego roku nauczyciele postawieni zostali w trudnej sytuacji - musieli całkowicie zmienić swoje metody nauczania. Część z nas - poradziła sobie bez większych problemów i szybko przystosowała się do nowych warunków, a druga część - błądziła po omacku w gąszczu narzędzi wspomagających pracę zdalną. W takiej samej sytuacji znaleźli się uczniowie. Byli oni skazani na wybory poczynione przez nauczycieli, co mogło spowodować jeszcze większy chaos w ich głowach.
W przypadku przedmiotów związanych z informatyką, a w szczególności zawodowych, pomocne mogą okazać się narzędzia, które programiści wykorzystują z sukcesem od lat, pracując zarówno w trybach: stacjonarnym, zdalnym jak i mieszanym.
W ramach referatu omówione zostaną przykładowe narzędzia wykorzystywane w codziennej pracy programistów, które wykorzystać można do organizacji zajęć - zarówno w trybie stacjonarnym jak i zdalnym. Dodatkowym benefitem płynącym z wykorzystania popularnie stosowanych narzędzi będzie zapoznanie ucznia z oprogramowaniem, które spotka w trakcie pracy, przez co stanie się on jeszcze bardziej kompetentnym kandydatem w postępowaniu rekrutacyjnym na swoje wymarzone stanowisko pracy po ukończeniu szkoły.
<<<
Szkolne radio internetowe
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Marek Kwiatkowski,
Zespół Szkół w Mogilnie
Szkolne radio internetoweMożliwości wykorzystania radia internetowego w szkole. Studio radiowe w szkole, może pomóc nie tylko w rozwijaniu zainteresowań uczniów w zakresie radia, dziennikarstwa, ale również pomóc w promocji szkoły, przekazywaniu ciekawych treści przez uczniów w postaci reportaży, wywiadów, audycji tematycznych. Zasięg radia internetowego pozwala dotrzeć do każdego miejsca na świecie, gdzie jest dostęp do internetu. W chwili obecnej nIe ma za wiele szkolnych rozgłośni internetowych zwłaszcza w szkołach ponadpodstawowych, tym bardziej z przyjemnością przedstawię wszelkie za i przeciw, wytłumaczę technikalia związane z radiem internetowym na przykładzie szkolnego radia internetowego OMEGA, które prowadzę w Zespole Szkół w Mogilnie.
<<<
Eksperyment pedagogiczny - technik robotyki
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Zdzisław Nowakowski,
Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu
Eksperyment pedagogiczny - technik robotykiWyznacznikami czwartej rewolucji przemysłowej stają się między innymi informatyzacja, automatyzacja i robotyzacja procesów produkcyjnych. Rzeczywistość staje się coraz bardziej cyfrowa i dlatego należy wyposażyć uczniów w nowe kompetencje oraz lepiej dopasować model kształcenia do wymagań stawianych przez rynek pracy. W artykule przedstawiono założenia eksperymentu pedagogicznego polegającego na kształceniu w zawodzie technik robotyki.
<<<
Wyzwania nowoczesnej szkoły a STEAM i kompetencje przyszłości
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Katarzyna Nogalska,
Fundacja ALE Nauczanie
Wyzwania nowoczesnej szkoły a STEAM i kompetencje przyszłościW jaki sposób wspierać rozwój dzieci w obszarze STEAM i kompetencji przyszłości? Doskonale wiemy, że nasza przyszłość zależy od dzieci, które teraz są w szkole. W rękach nauczycieli leży to, jak będzie wyglądało nasze społeczeństwo za kilkadziesiąt lat. Już dziś są prognozy mówiące, że ok 70% dzieci będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Jak przygotować do tego uczniów?
Programy FIRST® LEGO® League to programy dla dzieci o 4 do 16 roku życia, które są oparte na mentoringu i stworzone po to, aby zaangażować i zafascynować dzieci nauką i nową technologią oraz wyposażyć je w cenne umiejętności przydatne w pracy i życiu.
FIRST® LEGO® League jest mikrokosmosem realnego biznesu ze wszystkimi jego aspektami. Tu kierowcą są dzieci - one wybierają, w którym kierunku pójdzie ich praca. Zadania stawiane przed nimi dotyczą bieżących, globalnych wyzwań a opracowane przez uczniów rozwiązania - ich społeczności. W tym samym czasie dzieci budują i programują roboty z klocków LEGO Education, uczą się pracy w grupie i rozwijają umiejętności miękkie. Natomiast to, co odróżnia programy
FIRST® LEGO® League od innych konkursów robotycznych to Podstawowe Wartości - trzon całego programu.
Podstawowe Wartości
FIRST® LEGO® League to fundament całego programu. Jest to jeden z kluczowych elementów odróżniających
FIRST® LEGO® League od innych programów przeznaczonych dla dzieci. Uczestnicy przestrzegając Podstawowych Wartości uczą się, że przyjazna konkurencja, wzajemne wsparcie, wspólne wypracowanie rozwiązania, pomaganie sobie nawzajem są podstawą pracy zespołowej.
<<<
Programy partnerskie i rozwiązania IT dla sektora edukacji
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Marcin Ślęczek,
networkers.pl Sp. z o.o.
Programy partnerskie i rozwiązania IT dla sektora edukacjiNa rynku dostępne jest wiele różnych rozwiązań IT dla edukacji oraz programów partnerskich o których nie każdy wie. O ile kojarzymy poszczególnych producentów czy ich wybrane produkty, to często okazuje się, że w ich ofercie można znaleźć znacznie więcej użytecznych rozwiązań oraz korzystnych programów partnerskich. Referat dotyczy kilku z nich. W referacie można znaleźć informacje na temat programów partnerskich dających dostęp do gotowych kursów, ćwiczeń i materiałów, narzędzi do bezpiecznego prowadzenia zajęć poprzez sieć Internet oraz rozwiązań do budowy bezpiecznej infrastruktury nauczania z obsługą nowoczesnych usług chmurowych.
<<<
Środowisko zdalnych laboratoriów na przykładzie rozwiazań Cisco
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Grzegorz Gondek,
Cisco
Środowisko zdalnych laboratoriów na przykładzie rozwiazań CiscoAby ciekawie realizować programy nauczania uczelnie techniczne starają się przygotowywać coraz więcej zajęć w oparciu o laboratoria interaktywne. Wprowadzenie środowisk IT z elementami automatyzacji pozwala uruchamiać na potrzeby kursów i zajęć dedykowane ćwiczenia dla studentów. Budowa i utrzymanie platformy laboratoriów wymaga doświadczenia, umiejętności i sporej ilości pracy. Bez dobrego rozwiązania wykładowcy mogą utonąć w ilości zadań potrzebnych do uruchomienia środowiska laboratoryjnego i utrzymania go.
Cisco Hyperflex to kompletna platforma IT z łatwym zarządzaniem i elementami wirtualizacji, która świetnie nadaje się do dostarczania środowisk dydaktycznych. Rozwiązanie pozwala dostarczyć wiele zwirtualizowanych środowisk studenckich na jednej platformie w szybki i powtarzalny sposób.
Zapraszam do udzialu w sesji
<<<
Zarządzanie zmianami w edukacji cyfrowej
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Rafał Lew-Starowicz,
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Zarządzanie zmianami w edukacji cyfrowejJakie są największe akceleratory i przeszkody w procesie unowocześniania szkół? Jakie wsparcie oferowane jest ze strony instytucji publicznych (e-materiały, OSE, szkolenia)? Gry komputerowe i wideo w szkole, jako narzędzie unowocześnia procesu kształcenia?
<<<
Panel dyskusyjny: Rola samorządu w tworzeniu warunków edukacji w dobie zielonego ładu i Europy transformacji cyfrowej
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Lesław Tomczak,
Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji
Panel dyskusyjny: Rola samorządu w tworzeniu warunków edukacji w dobie zielonego ładu i Europy transformacji cyfrowejEuropa transformacji czy transformacja w Europie? Jaki wpływ na szkołę, jej organizację i zarządzanie ma dzisiaj i będzie mieć "jutro" podejście do "Zielonego ładu" i "Europy transformacji cyfrowej". Czy samorząd jako organ prowadzący szkołę powinien decydować o kierunku jej rozwoju i czy ma ku temu stosowne środki i narzędzia. Czy dzisiejsza szkoła jest przygotowana do transformacji cyfrowej i czy przygotowuje do niej uczniów. Jak "Zielony ład" wpływa na gospodarkę finansową i organizację szkół w obszarze działania samorządu. Jaki wpływ ma i powinien mieć samorząd, jako organ prowadzący", na edukację w ujęciu lokalnym i krajowym. Czy Europa transformacji cyfrowej poradzi sobie ze zjawiskiem "uwstecznionej edukacji"?
Na te i na inne ważkie pytania będzie poszukiwać odpowiedzi w trakcie Panelu "Rola samorządu w tworzeniu warunków edukacji w dobie zielonego ładu i Europy transformacji cyfrowej".
Panelistami będą aktywni nauczyciel, samorządowcy i twórcy Transformacji cyfrowej w szkole.
Zapraszam do udziału w Panelu 24 września godz. 12.00.
<<<
Nauczanie zdalne – dobre praktyki z pierwszego półrocza 2020.
Czas trwania: 20 min
Prowadzący: Lech Wikaryjczyk,
Learnetic SA
Nauczanie zdalne – dobre praktyki z pierwszego półrocza 2020.Czy lekcje w telewizji publicznej nauczyły nas czegoś poza tym jak NIE realizować audycji edukacyjnych? Dlaczego Kangur on-line był sukcesem, mimo iż część uczniów (albo raczej rodziców) oszukiwała? Czemu wydawcy edukacyjni i firmy zdecydowały się na szerokie upublicznianie swoich materiałów i technologii za free. Półgodzinny wykład, w którym autor opowie o dobrych (i nie tylko) praktykach związanych z nauczaniem zdalnym, które miały miejsce wraz z zamknięciem szkół w marcu 2020 roku.
<<<